"V čistej prírode zdravo žiť" (environmentálna výchova)
Prierezovú tému zo Štátneho vzdelávacieho programu zameranú na environmentálnu výchovu sme rozpracovali v internom projekte "V čistej prírode zdravo žiť". Prostredníctvom emocionálneho prežívania bezprostredného vzťahu k prírode za úzkej spolupráce a aktívneho podielu rodičov, citlivo a systematicky vedieme deti k poznaniu, ochrane a skrášľovaniu prírody.
Environmentálnu výchovu môžeme chápať ako systematický proces formovania jednotlivca od útleho detstva až do dospelosti. Uskutočňuje sa v troch rovinách: vo vzťahu k sebe, vo vzťahu k iným ľuďom a vo vzťahu k životnému prostrediu.
8 vo vzťahu k sebe: vnútorná, podstatná hodnota environmentálnej výchovy spočíva v podpore a rozvoji sebaúcty, sebadôvery, sebauvedomenia. Rozvíja sa celá osobnosť človeka, pričom sa podstatne mení environmentálne vedomie.
8 vo vzťahu k iným ľuďom: výchova k úcte a dôvere k iným ľuďom je základom skupinovej a aktívnej zodpovednosti.
8 vo vzťahu k životnému prostrediu: environmentálna výchova pôsobí na vnútornú zmenu človeka a jeho vzťah k životnému prostrediu. Vedie človeka k schopnosti chrániť, používať a podporovať lokálne a globálne životné prostredie.
Obdobie predškolského veku je z hľadiska ontogenézy veľmi dôležitým vývinovým obdobím, pretože sa v ňom hľadajú základy pre ďalšie vývinové obdobia. Teda aj základy ekologickej gramotnosti, ktoré sa systematicky vštepujú deťom predškolského veku v materskej škole.
Poslaním environmentálnej výchovy v tomto vývinovom období je poskytnúť deťom:
Ø z hľadiska kognitívneho vývinu základné poznatky o živej a neživej prírode a okolitom svete, získať primerané skúsenosti o ochrane prírody, vypestovať u detí základné návyky ekologického konania, spoznávať prírodu a jej význam pre človeka,
Ø z hľadiska sociálno-emocionálneho vývinu poznávaním prírody jej významu pre človeka rozvíjať emocionálny vzťah k prírode, ochrane života, spoznávať krásu prírody, naučiť sa ju vnímať, vyjadriť svoje city vo vzťahu k okoliu, naučiť sa niesť zodpovednosť za svoje konanie,
Ø z hľadiska perceptuálno-motorického vývinu rozvíjať zmyslové vnímanie, koordináciu zmyslových a pohybových orgánov, rozvíjať motorické zručnosti a sebaobslužné, pracovné návyky potrebné pri ochrane prírody a životného prostredia.
Autori projektu: Kollárová Alžbeta, Mgr. Liptáková Natália, Mgr. Matusová Monika